Z roboczą wizytą w Wielkiej Brytanii

Z roboczą wizytą w Berry Hill Primary School w Wielkiej Brytanii

Co robić, aby młodzi ludzie lubili się uczyć i aby ich nauka była efektywna? To pytanie zadaje sobie wielu dorosłych, zarówno rodziców jak i nauczycieli. Obecny projekt współpracy międzynarodowej w ramach programu Comenius „Uczenie się przez całe życie”, prowadzony w Szkole Podstawowej im. J. Lompy w Lubszy, poświęcony jest sposobom uczenia się i nauczania. Opierając się na teorii „Inteligencji wielorakich” H. Gardnera,  nauczyciele wymieniają się doświadczeniami i pomysłami edukacyjnymi. Wizyty w krajach partnerskich są doskonałą okazją do szukania sposobów na rozbudzenie motywacji do nauki. W dniach od 6 do 9 marca 2012 roku nauczyciele ze Szkoły Podstawowej im. J. Lompy w Lubszy brali udział w spotkaniu roboczym z nauczycielami ze szkoły włoskiej i brytyjskiej, które odbyło się w Wielkiej Brytanii w szkole podstawowej w miejscowości Berry Hill.

Podczas wspólnej pracy nad projektem opracowaliśmy między innymi produkt końcowy, którym będzie poradnik, zawierający zadania rozwijające różne inteligencje, ułożone tematycznie, przygotowane przez nauczycieli z każdego kraju partnerskiego oraz informacje o szkołach i teorii inteligencji wielorakich.

Włączając się w życie szkolne, braliśmy udział w pożegnaniu duchownego lokalnego kościoła anglikańskiego, odchodzącego na emeryturę. Uczniowie przygotowali wiersze, piosenki, laurki oraz książeczki ze swoimi pracami dla swojego pastora – kobiety o imieniu Val. Jej rolą była współpraca ze szkołą w aspektach religijnych. Gdy istniała potrzeba, Val tłumaczyła uczniom problemy wiary i objaśniała chrześcijańskie obrzędy, w których brali udział podczas nabożeństw. Wzruszenie, które towarzyszyło temu pożegnaniu, świadczyło o tym, że była lubianym i chętnie współpracującym  gościem w szkole.

Pomysł pierwszy: 1) w nauczaniu powinny być zaangażowane pozytywne emocje. Kolejnym naszym doświadczeniem stało się wspólne muzykowanie na różnych instrumentach perkusyjnych wraz z uczniami i rodzicami, zaangażowanymi w projekcie. W naszej grupie byli amatorzy i profesjonaliści, lecz, dzięki umiejętnemu prowadzeniu przez Angelę oraz Glenys, graliśmy dynamiczne, zgrane rytmy.

Pomysł drugi: 2) w nauczaniu trzeba działać z pasją. Oprócz szkoły podstawowej, mieliśmy okazję zwiedzić pobliski college Lakers School, który jest następnym etapem  edukacji. Po wpisaniu się księgi gości i otrzymaniu identyfikatorów wraz z przewodniczkami zajrzeliśmy do wielu sekcji i klas. W placówce tej uczy się 700 uczniów, mieliśmy więc wiele pracowni do obejrzenia. Zaczęliśmy od lekcji fizyki, na której uczniowie poznawali właściwości fal dźwiękowych poprzez doświadczenia z mikrofonem połączonym z komputerem. Uczniowie obserwowali na bieżąco przebieg fal dźwiękowych o różnych parametrach, wyświetlany na ekranie oraz określali ich parametry. Następnie obserwowaliśmy w jaki sposób prowadzone były lekcje plastyki, geografii, etyki, języka angielskiego, matematyki. Uczniowie brali w nich aktywny udział.

Pomysł trzeci: 3) nauczanie powinno opierać się na partnerstwie. Uczeń i nauczyciel to nie przeciwnicy stojący po dwóch stronach ringu, lecz partnerzy, którzy wspólnie zdobywają góry. Świetnie rozumieją to dzieci, lecz młodzież w trudnych latach dojrzewania postrzega to niestety inaczej. Zwiedzając Lakers School trochę dłużej zatrzymaliśmy się w sekcji muzyki, gdzie mile zaskoczyło nas wyposażenie klas. Każdy uczeń miał dostęp do organów elektronicznych, gitary lub instrumentów perkusyjnych. Podczas lekcji muzyki uczniowie tworzyli swoje własne melodie przy użyciu programu komputerowego firmy „Apple”, a następnie prezentowali je kolegom. Zachwyciła nas również pracownia komputerowa, o której nasze przewodniczki – uczennice opowiadały z wypiekami na twarzy. Uczniowie mogą rozwijać swoje umiejętności informatyczne również w domu, dzięki platformie Moodle, na którą nauczyciel przesyła kursy i testy do rozwiązania. Mlodzi ludzie uczyli się zastosowania ICT (technologii informatycznej) w biznesie, wykorzystując technologię e-learningu, czyli studiowania z wykorzystaniem Internetu. W szkole podstawowej w Berry Hill nawet najmłodsze dzieci z przedszkola korzystały z systemu mobilnych laptopów podczas wykonywania prac plastycznych, które następnie były drukowane w kolorze.

Pomysł czwarty: 4) wykorzystanie nowoczesnych technologii oddziaływujących na różne zmysły jest motywujące. Dzięki programowi Comenius, a zwłaszcza wizytom w różnych placówkach oświatowych i współpracujących z nimi instytucjami, zdobywamy i wprowadzamy w życie wiele pomysłów na efektywniejsze nauczanie. Wszystkich zainteresowanych zachęcamy do odwiedzania strony projektu www.comenius2.cba.pl i naszej szkolnej www.splubsza.eu,  gdzie można znaleźć więcej informacji i przykładów dobrej praktyki.

B. Walczak, E. Morcinek, Lubsza, 03.04.12